ביקור בסדנה של שיבאטה ספטמבר 2017

ביקור בסדנה של שיבאטה ספטמבר 2017

רקע: טאקאיוקי שיבאטה הוא אחד מהמשחיזים הטובים ביפן, הוא עבד לצידם של מאסטרים כמו הירושי קאטו וקאצ'ושיגא אנריו לאורך שנים רבות כמשחיז והחליט לייסד מותג סכיני שף משלו – סכיני שיבאטה – מותג מצליח שנמכר ברחבי כל העולם כבר מספר שנים. שיבאטה היה התחנה הראשונה שלנו בביקור ביפן ב-2017. הסדנה שלו נמצאת צמוד לבייתו בפוקויאמה, עיירה קטנה יחסית ליד הירושימה. יצאנו לפוקויאמה ברכבת ישירות משדה התעופה בקאנסי. בעיירה הקטנה יש מספר מלונות שמשמשים בעיקר, לפי מה שהבנו, אנשי עסקים שמגיעים למפעל גדול של טויוטה שממוקם בעיר. שיבאטה אסף אותנו מהמלון שהיה ממוקם ממש מול תחנת הרכבת, משם נסענו כרבע שעה לסדנא שלו. בדרך גילינו שהוא לא ממש יודע הרבה על ישראל, אז לא פספסנו את ההזדמנות לתת לו סקירה היסטורית על המדינה.

צוות היקארי מצולם יחד עם שיבאטה סאן
צוות היקארי מצולם יחד עם שיבאטה סאן

הבית של שיבאטה ממוקם באיזור כפרי לחלוטין, בפאתי העיר, במקום בו לכל בית יש שדה אורז משלו. הגענו בדיוק בזמן לפגוש את הילדים שלו חוזרים מבית הספר. סדנאת סכיני השף של שיבאטה היא האנגר חדש יחסית בחצר הבית, והבית הישן של שיבאטה משמש אותו כמשרד. בסדנא עובדים שני עובדים במשרה מלאה. אחד מהם מתעסק בעיקר בתהליך הייצור של הסכיני השף של שיבאטה, והשני משחיז סכינים שנשלחים להשחזה בדואר.

סדנאת סכיני השף של של שיבאטה - תמונה מבחוץ
סדנאת סכיני השף של של שיבאטה – תמונה מבחוץ

שיבאטה הציג בפנינו את העובדים שלו, ולקח אותנו לסיבוב במשרד ובסדנה תוך שהוא מדגים את המלאכות השונות בייצור סדרת הסכיני השף שלו. בארץ נהוג לחשוב על עבודה בסגנון משחיז סכינים כעבודה זמנית בלבד, פרק חולף בדרך לקריירה אחרת ויוקרתית יותר, אבל ביפן, העובדים של שיבאטה יעבדו אצלו, באותו התפקיד, עד שיצאו לפנסייה. ההתמסרות של העובדים למלאכה והשאיפה להגעה לשלמות הן חלק מהתרבות היפנית, ומרכיב חשוב במה שהופך את הסכינים שלהם לטובים בעולם. לשיבאטה יש עסק לא רק לייצור סכיני שף, אלא גם להשחזת סכינים וכלים חדים מכל תחום. הוא מקבל משלוחים בדואר מכל רחבי יפן, משחיז, ושולח אותם בחזרה ללקוח בדואר.

שיבאטה עושה גריינדינג לסכין שף
שיבאטה עושה גריינדינג לסכין שף

הסכינים של שיבאטה מחושלים בכפר הסכינים של טאקפו ומגיעים אליו רק לחלק השני בתהליך הייצור- Grinding\Polishing. בתמונה ניתן לראות את אחד העובדים של שיבאטה מעגל את כל הפינות של הלהב, כך שירגיש מושלם ביד מכל כיוון.

עובד מבצע גימור והחלקת פינות לסכיני שף בסדנא של שיבאטה
גימור והחלקת פינות לסכיני שף בסדנא של שיבאטה

בתמונה הזו רואים את שיבאטה משחיז סכיני שף השחזה סופית על גבי מכונה מעניינת. במכונה המים נמצאים מתחת לגלגל ועולים למעלה, לעומת מכונות בהם יש מיכל מים מעל לגלגל ששופך עליו מים.

שיבאטה משחיז סכין שף
שיבאטה משחיז סכין שף

בתמונה ניתן לראות קבוצה של סכיני שף בשלבים סופיים של הייצור.

ארגז שבתוכו מאוחסנים סכיני שף מוכנים המחכים לאריזה
סכיני שף מוכנים ומחכים לאריזה
ביקור בסדנה של שיבאטה ספטמבר 2017

לאחר הביקור והצילומים סיימנו את הערב במסעדת איזאקאיה בעלת כוכב מישלן שנמצאת בעיר, שבה, איך לא, השף משתמש בסכיני שף מבית שיבאטה.

צ'ט עם בן אדם