מדריך: איך לבחור אבן השחזה

אבן השחזה | אבן משחזת – מדריך בחירה

אבני השחזה יפניות הנקראות גם כאבני מים יפניות, ידועות בתור אבני ההשחזה הטובות ביותר בשוק. הן רכות יותר מאבני שמן, מייצרות "בוץ" שמקל על ההשחזה תוך כדי עבודה, וקלות לניקוי.

ממה מורכבת אבן השחזה

אבן השחזה יפנית מורכבת מחלקיקי השחזה (abrasives) שלכודים בתוך חומר מחבר קשה. תוך כדי עבודה משתחררים אל פני האבן חלקיקי השחזה, וכשהם נשחקים הם נשטפים מפני אבן ההשחזה ובמקומם משתחררים חלקיקים חדשים וחוזר חלילה. החלקיקים עשויים מתחמוצת אלומניום, קרבידים של סיליקון או קרמיקה, והגודל שלהם נמדד ב-"גרעין", ככל שהם עדינים/קטנים יותר, כך הגרעין גדול יותר. חלקיקים גדולים מורידים הרבה חומר, וקטנים מעט חומר. החומר המחבר של האבן גם הוא חשוב מאוד, הוא קובע את קושי האבן, הבוץ שהיא מייצרת, כמות המים שהיא סופגת והתחושה הכללית שלה. לכל חברה יש את הסודות שלה לגבי סוג החלקיקים והחומר המחבר מהן עשויות האבנים שלהן.

מפתח גרעינים

גרעין 0-#250: גרעין גס מאוד לתיקון שברים ופרופיל.
גרעין #250-#400: גרעין גס לתיקון שברים ופרופיל.
גרעין #400-#700: גרעין גס להתקנת פאזה חדשה.
גרעין #700-#2000: גרעין בנוני להשחזה רגילה ותחזוקה בתדירות נמוכה.
גרעין #2000-#4000: גרעין בנוני-גבוה, להשחזה עדינה ותחזוקה בתדירות בנונית.
גרעין #4000-#6,000: גרעין גבוה להשחזה עדינה ותחזוקה בתדירות גבוהה.
גרעין #6000-#10,000: גרעין גבוה מאוד, להשחזה סופית.

אז איזה גרעין אני צריך?

כדי להשחיז את הסכין שלך או את כלי העבודה שלך אתה צריך סט של אבנים בגרעינים מדורגים. סט בסיסי של אבני השחזה צריך לכלול אבן משחזת בגרעין גס, אבן משחזת בגרעין בנוני ואבן השחזה בגרעין גבוה, לדוגמא: #400, #1000 ו-#4000. ככל שהפלדה שאתה משחיז איכותית יותר והמבנה הקריסטלי שלה עדין יותר (בנויה מחלקיקים קטנים יותר), כך תוכל להביא אותה לכדי השחזה מעודנת יותר. בהשחזה של סכיני שף מערביים גרעין #1000-#2000 הוא הטווח העליון שתזדקק לו. כאשר מדובר בסכיני שף העשויים מפלדות יפניות יוקרתיות כמו פלדות אבקה או פלדות פחמן תוכל לעלות גם לגרעין #10,000.

ככל שהפלדה של הסכין או כלי העבודה קשה יותר, כך גם הוא יחזיק את ההשחזה לאורך זמן רב יותר, אבל פלדות קשות, ופלדות בעלות התנגדות גבוהה לשחיקה, מתנגדות לניסיון של חלקיקי ההשחזה (abrasives) לגרוע מהן חומר, ולכן מוטב להשחיז אותן במדרגיות מתונה יותר. זאת אומרת להשתמש ביותר משלושה גרעינים. למשל: #400, #700, #1000, #3000, #6000… בשביל פלדות כאלה אנו מציעים באתר סדרת אבני השחזה מיוחדת, בעלת ריכוז חלקיקים כפול הנקראת היקארי Power.

מדריך ויזואלי לגרעינים

כדי להמחיש בצורה ברורה יותר למה צריך לעבוד עם גרעינים שונים ומדורגים, נסה לדמיין את אבן ההשחזה שלך כמו מיטת מסמרים קטנה שאפשר להחזיק ביד. ככל שהגרעין של האבן נמוך יותר (גס יותר), כך המסמרים שעל המיטה גדולים/גבוהים יותר. דרך אגב, נציין שהעבודה עם אבני השחזה בגרעינים מדורגים זהה לחלוטין לעבודה עם ניירות שיוף/זכוכית במספר גרעינים בכדי ללטש עץ. הנה דוגמא לשלוש מיטות מסמרים שמייצגות אבני השחזה בגרעינים שונים:

כשסכין נשחק וזקוק להשחזה הוא למעשה שבור שברים קטנים לאורך החורפה (קצה הלהב) וכך הוא מאבד מהחדות שלו. החורפה של סכין מערבי העשויי מפלדה רכה עלולה גם להתעקם תוך כדי שימוש, סכין כזה זקוק להחלקה מחדש של החורפה לכדי חורפה חדה ואחידה. הנה מבט מהצד על משטח שכזה:

סכין הזקוק להשחזה
סכין הזקוק להשחזה

אם הסכין לא הושחז תקופה ממושכת, או שנפגע ונשבר, יש צורך להשתמש במיטת המסמרים עם המסמרים הארוכים ביותר, על מנת שנוכל להוריד חומר במהירות ולהגיע לעומקו של השבר הגדול ביותר. כך ניראה סכין לאחר השחזה עם אבן משחזת גסה:

סכין לאחר השחזה גסה
סכין לאחר השחזה גסה (אלה חריצים מיקרוסקופיים)

מה יקרה אם נמהר לדלג ולעבור לגרעין עדין? בעזרת המסמרים הקטנים, נוכל לעבור על המשטח שוב ושוב, אבל לא נגיע לעומק החריצים שהשאירו המסמרים הגדולים של האבן הגסה, זו תיהיה עבודה קשה ומייגעת עד שלבסוף נצליח להגיע לתחתית שלהם.

השחזה בדילוג מהיר מגס לעדין
דילוג מהיר מגס לעדין

מגרעין גס יש לעבור לגרעין בנוני:

משטח לאחר השחזה בנונית
משטח לאחר השחזה בנונית

לאחר מכן נסיים בהשחזה עדינה:

משטח לאחר השחזה עדינה
משטח לאחר השחזה עדינה (חשוב לזכור שאלה חריצים מיקרוסקופיים)

למעשה ככל שאנחנו עולים בגרעינים ומתקדמים לאבני השחזה עדינות יותר, כך אנחנו יורדים לעומק החריצים הגסים יותר (יחסית) שיצרה האבן הקודמת, ומשאירים במקומם חריצים קטנים יותר שנוצרו ע"י חלקיקי ההשחזה (המסמרים במטפורה) של האבן הנוכחית. אף להב אינו מושלם ברמה המיקרוסקופית, ככל שתעלה בגרעין, כך הוא יהיה קרוב יותר לשלמות. חשוב לציין שקנה המידה בכל האיורים אינו אחיד, וכל ההדמיה הינה רק להמחיש את מדרגיות העבודה הנכונה עם סט גרעינים.

מהו משטח יהלום להשחזה

משטח יהלום להשחזה הוא למעשה באמת כמו מיטת מסמרים. זהו משטח מתכת עליו מודבקים יהלומים מחודדים שגודלם קובע את הגרעין של המשטח. ככל שעובר הזמן היהלומים נשחקים ומאבדים מהחדות שלהם והמשטח מאבד מהכח שלו ויש להחליפו.

מהי אבן נאגורה

אבן נאגורה היא אבן השחזה קטנה שאותה משפשים על גבי אבני ההשחזה הגדולות. אבני נאגורה מסויימות משמשות ככלי לינקיון של אבן ההשחזה משאריות מתכת שנתקעו על פנייה על מנת ליצור שטח פנים נקי ומוכן להשחזה. סוג שאני של אבני נאגורה בגרעינים עדינים יותר אמורים להיות מעין מחזק (Booster) לאבן ההשזה הגדולה בכך שהשפשוף שלהם מייצר בוץ עשיר החלקיקי שיורד מאבן הנאגורה אל האבן הגדולה ועוזר להשחזה מהירה יותר.

האם כדאי לקנות אבני קומבינציה?

אבני קומבינציה נועדו להיות משתלמות מבחינת מחיר, אלה למעשה זוג אבנים בעלות חצי מהעובי של אבן רגילה, אשר מודבקות גב אל גב. אבני קומבינציה מאפשרות לך לרכוש שני גרעינים במחיר של אבן אחת. אך למרות שאבני השחזה אלה משתלמות, הן אינן מומלצות. כאשר עובדים עם אבן בעלת שני גרעינים שונים חלקיקי השחזה מצד אחד עלולים לעבור לצד השני "ולזהם" אותו בחלקקים בגודל הלא נכון.

האם כדאי לקנות אבני השחזה יפניות טבעיות?

אבנים יפניות טבעיות הן אבנים אשר נכרות ולא מיוצרות ע"י אדם. אבני הפיניש הטבעיות מציעות גימור ייחודי שהרבה משחיזים מעידים עליו כעדיף על פני גימור שמייצרת אבן סינתטית. אבנים טבעיות מומלצות בעיקר לפלדות פחמן, ובעיקר למשחיזים מנוסים שכבר מצויידים באבני השחזה סנתטיות.

אבני ההשחזה שלנו

אבני השחזה טבעיות