ביקור במפעל המספריים של סאנמונג'ו ספטמבר 2017

סאנמונג'ו - תמונה קבוצתית עם הנשיא ומנהל המפעל

רקע: סאנמונג'ו מייצרים מספריים משנת 1893, לאורך ארבעה דורות הם ליטשו את הטכנולוגיה והמספריים שלהם לכדי שלמות. כל זוג מספריים מיוצר בעבודת יד ע"י בעל מקצוע מיומן בעל ניסיון של שנים. המספריים עשוייות פלדת אבקה יחודית המבטיחה עמידות בפני חלודה וחדות מושלמת. התנועה החלקה של המספריים היא פשוט חסרת תחרות ומבוססת על פנטנט ייחודי שפיתחה החברה "בורג המיסב הכפול".

ביקור במפעל סאנמונג'ו - המפעל מבחוץ
מפעל המספריים של סאנמונג'ו

נסענו למפעל מהעיר קובה יחד עם מנהל המכירות של החברה, ובת הדודה שלו, שתשמש כמתורגמנית לאורך כל היום. המפעל ממוקם בעיירה קטנה בשם מיקי, בהתחלה חשבנו לישון שם, אבל לא מצאנו שום מלון באזור באינטרנט, וכשהגענו לעיר הבנו למה. מי שציפה שהמפעל יהיה ממוקם באמצע אזור תעשייה מודרני סואן, יהיה מופתע לגלות שהוא ממוקדם בין שדות אורז בעיירה קטנה וחקלאית. המפעל התחיל את דרכו עוד בשנת 1893 כנפחייה, וכנהוג, הוא הוקם בחצר של הבעלים שלו. ביפן מאוד נפוץ למצוא משרדים או עסקים בצמוד לבית של הבעלים שלהם כשמדובר בבעלי מלאכה.

נשיא החברה סאנמונג'ו

כשהגענו הכניסו אותנו לחדר הישיבות של החברה. הופתענו לגלות שבמפעל מייצרים, בנוסף למספריים לספרים ותפירה, גם המון מספרים לצרכים רפואיים המשמשים מנתחים לפעולות כירורגיות ספציפיות מאוד ומעוצבות במיוחד בשלל צורות שונות ומשונות.

כמובן שהחלפנו כרטיסי ביקור במיטב המוסורת היפנית, והבעלים ומנהל המפעל, מאסאיה טאקאו סאן, סיפרו לנו קצת על המפעל, על ההיסטוריה שלו ועל העבודה. מכיוון שהתקשורת הייתה קצת קשה, הם רצו כבר להמשיך לסיוק בתוך המפעל, כדי שיוכלו להדגים לנו במעשים ולא במילים.

ביקור במפעל סאנמונג'ו - הדרכה מהנשיא קאוואשימה סאן
הדרכה מהנשיא קאוואשימה סאן

תהליך ההכנה של המספריים הוא כזה: חיתוך המספריים ע"י מכונת לייזר ענקית שמקוררת ע"י זרם אדיר של מים, דבר הלוקח כשעה לכל זוג מספריים. ליטוש הלהבים, ריתוך של הידיות, ליטוש חוזר, השחזה, חיבור של שני הצדדים של המספריים והתאמה.

ביקור במפעל סאנמונג'ו - עובד מלטש מספריים
ליטוש סופי של המספריים, בדומה לליטוש תכשיטים

בסרטון זה תוכלו לראות את ההשחזה של מספרים לדילול שיער ואת עבודת ההתאמה הסופית בין שני צדי המספריים. כל מספריים של סאנמונג'ו מקבלים עבודה ויחס אישי מבעלי מקצוע בעלי ניסיון של שנים. שום דבר לא קורה באופן אוטומטי.

כשהגענו לזמן הצילומים שמחנו לגלות ש-"היפניים של הכפר" שונים מאוד מהיפניים העירוניים. יפני מן השורה יזדעזע מהראיון של לשים יד על הכתף של חברו לתמונה. היפנים יעמדו זה לצד זה ללא כל מגע. אנחנו היינו מוכנים לדבר מראש וכיבדנו את המנהגים, אבל הנשיא ומנהל המפעל הבינו מה קורה וישר הצטרפו לתמונות בסגנון ישראל ולחיצות ידיים חמות. הנשיא ומנהל המפעל שניהם אנשים צנועים, ללא חליפה, עניבה ואגו, ומדברים עם כולם בגובה העיניים. המפעל כולו מרגיש כמו משפחה שעובדת עשרות שנים יחד והרגשנו שהם שמחו מאוד על הביקור. סה"כ אפשר לסכם את הביקור כחוויה חינוכית ומוצלחת.

תמונות נוספות מהביקור

צ'ט עם בן אדם