ביקור אצל הירושי קאטו ספטמבר 2017

הירושי קאטו - חישול קר 2

רקע: הירושי קאטו נולד בשנת 1942 בטאקפו, והתחיל להתלמד תחת אביו כשוליה בשנת 1960. לאחר 33 שנים, ב-1993 הקים יחד עם מאסטרים נוספים את כפר הסכינים של טאקפו.

כפר הסכינים של טאקפו: כפר הסכינים של טאקפו הוא קואופרטיב שהוקם במטרה לרכז את הידע של כל המאסטרים במקום אחד. בעבר היה נהוג שלכל מאסטר יש את הסודות השמורים שלו שהוא שומר בקנאות בתוך המשפחה ולא מוציא בשום אופן, אבל מייסדי כפר הסכינים של טאקפו החליטו לשנות גישה ולחלוק את הידע שלהם. הכפר קולט שוליות חדשים והנפחים המתחילים יכולים להנות מהניסיון של מספר מאסטרים שונים עם עשרות שנות ניסיון. בנוסף העבודה המשותפת מאפשר לחסוך בעלויות של אחזקת מכשירים יקרים ע"י חלוקה שלהם בין כל החברים בקואופרטיב. לחלק מהמסטרים יש גם סדנאות משלהם, והם עושים רק חלק מהעבודה בקואופרטיב.

קאטו סאן נחשב לאחת הדמויות הבכירות ביותר בכפר הסכינים של טאקפו, והוא משמש מקור ידע ומדריך לנפחים חדשים, ובגילו עדיין שואף לשפר את הסכינים שלו כל הזמן. קאטו סאן מוכר סכינים תחת המותג שלו – קאנהירו, וגם תחת השם האישי שלו. לחברה שלו יש כ-12 עובדים שכירים, והוא נחשב לאחד היצרנים הגדולים בטאקפו.

יושימי קאטו הוא היורש של הירושי קאטו, הוא החתן שלו, ובמקרה יש להם את אותו שם משפחה. הוא הכיר את בתו של הירושי כשעבד אצלו כשכיר.

Yoshimi and Hiroshi Kato 2017-09
הירושי ויושימי קאטו יחד עם צוות היקארי

נסענו לסדנה של הירושי קאטו, שצמודה לבית שלו, מיד לאחר הביקור שלנו אצל אוגטה יחד עם איקדה ושיבאטה.

הירושי סאן לא היה שם כשביקרנו (הוא עבד בכפר באותה הזמן) אבל פגשנו שם את אשתו ואת מאקוטו קורוסאקי, אחיו של יו קורוסאקי שעובד אצל קאטו סאן כמשחיז.

לצערנו התמונה היחידה שמצאנו מהביקור בסדנא של קאטו היא זו של השחזת מגלים לחקלאות.
סכיני קנהירו - השחזת מגל
סכיני קנהירו – השחזת מגל

מהסדנא הפרטית של קאטו המשכנו לכפר הסכינים של טאקפו, זו הכניסה ל-Catwalk שעובר מעל למפעל ומאפשר לראות ולצלם את כולם בעבודה.

הגענו לכפר (זה בעצם שם המפעל, לא כפר) ביום שבו יש פסטיבל מוזיקה קלאסית שנתי בין לאומי בטאקפו (דבר קצת מוזר בכפר כזה קטן באמצע שום מקום), ובטאקפו יש יום חופש לכל העובדים ביום הפסטיבל, לכן הכפר היה ממש שקט ורק המסאטרים הגיעו לעבוד כמה שעות. ביום רגיל כל הכסאות בכל התחנות מאויישות ורצוי להתצטייד באטמי אוזנים.

Takefu Knife Village
כפר הסכינים של טאקפו

מצאנו את קאטו סאן מחשל סכיני נקירי חישול קר.

הירושי קאטו - חישול קר 1
הירושי קאטו – חישול קר 1

יושימי קאטו מחשל במקביל סכיני שף חדשים.

Yoshimi Kato Forging a Chef's knife
יושימי קאטו מחשל סכין

כמה תמונות נוספות (שימו לב לנוף ולטבע המדהים שאפשר לצלם מהדלת של המפעל)